Webbläsare som inte stöds
Den webbläsare som du använder för närvarande stöds inte längre, och som sådan kanske funktionerna på denna webbplats inte fungerar som förväntat. Vi rekommenderar att du uppdaterar till en webbläsare som för närvarande stöds (som Chrome, Edge eller Firefox) för att förbättra din säkerhet, hastighet och övergripande upplevelse.
Centrala funktioner
Denna produktbeskrivning har översatts från engelska - Se den ursprungliga versionen här
Artikelnummer: 96797
Doepfer A-110 har en Sawtooth-vågform med ett "skärande" ljud som är rikt och fullt av harmoniska övertoner. Alla de grundläggande harmonierna är närvarande, med en linjär reduktion i intensitet som harmoniska series fortskrider. Det betyder att den andra harmoniska är halv så stark, den tredje är en tredjedel, den fjärde kvarten, och så vidare. Sågtandvågor är perfekta för att syntetisera perkussion, mässing eller vokal timbres.
A-110 är också utrustad med en kvadratvågform som kan modifiera sin pulsbredd manuellt eller via CV. En symmetrisk / fyrkantig pulsvåg har bara udda övertoner av dess grundläggande, vilket resulterar i en typiskt "ihålig" ljud. Ju längre att pulsbredden avviker från femtio procent, desto svagare blir de lägre harmonierna, och ju mer ljudet tar en tunn / nasal egenskap. Kvadratvågor är perfekta som en ljudkälla för subtraktiv syntes på grund av deras naturligt rika övertoner. De är idealiska för att producera träblåsiga timbres.
På toppen av torg och sågtand har A-110 också en triangelvågform. Triangelvågor är generellt dåliga i övertonerna, men producerar ett mycket mjukare, mer mildt ljud överlag. De innehåller bara udda harmonier, vars styrka minskar exponentiellt (den tredje harmoniska är nionde som stark, den femte 1/25, och så vidare). På grund av sina mjuka avrundade ljudegenskaper är triangelvågor perfekta för att syntetisera flöjt-, orgel- och vibe-typ-timbres.