Returer & Återbetalningar

Du kan handla från Gear4music med fullständigt förtroende och sinnesfrid. Som standard tillhandahåller vi en 30 dagars pengarna tillbaka-garanti som kan förlängas upp till 120 dagar för en liten avgift.

Detta är utöver våra produktgarantier, som ger skydd mot produktfel eller defekt i mellan två och sex år.

Vår pengarna-tillbaka-garanti gäller utöver dina lagstadgade rättigheter och är annorlunda än vad många andra detaljhandlare erbjuder, eftersom vi erbjuder ett gratissätt att returnera varan till oss, om du meddelar oss inom 30 dagars garantiperioden.

Om du vill returnera något till oss under vår pengarna-tillbaka-garanti, vänligen se till att produkten är:

View All Information

Retur-för-återbetalnings-tidsskalor

UK & Europa EU-Standard Gear4music Standard Gear4music tillval
Återbetalnings-berättigande period 14 dagar 30 dagar upp till 120 dagar
Standardleverans-avgifter återbetalas? Ja Ja Upp till 30 dagar
Gratis retur Nej 30 dagar 30 dagar

Vissa varor är endast berättigade till pengarna-tillbaka-garanti om de returneras till oss oanvända och i obruten orginalförpackning, och vad gäller mjukvara, oregistrerad. Dessa varor inkluderar:

  • Programvara
  • CD och DVD
  • In-ear hörlurar (i örat)
  • Öronproppar och hörselskydd
  • Munstycken, rörblad osv... för träblås- och bleckblåsinstrument
  • Mun- och läppvårdsorodukter

Om du vill returnera en produkt av någon anledning inom tidsramarna ovan, vänligen ring vår kundtjänst på 081-2410360 för att boka upphämtning.

Returnera produkter inom vår 30 dagars pengarna-tillbaka-garanti

Om du bestämmer att en produkt inte passar dig inom 30 dagar från leverans, kan du returnera den till oss för ett byte eller återbetalning inklusive standard- eller "Super saver"-leveranskostnader som lades till din beställning.


Om du meddelar oss inom 30 dagar från leverans, hämtar vi produkten kostnadsfritt:


Gratis upphämtning sker från en Service Point eller valfri adress, beroende på vilka tjänster som finns tillgängliga i ditt område.

Upphämtningar efter 30 dagar kommer att medföra en kostnad, som beror på storlek och vikt av produkten.


Utökad pengarna-tillbaka-garanti – upp till 120 dagar

Många produkter har valfritt extra skydd tillgängligt som en del av vårt utökade garanti-paket. Detta omfattar en utökad pengarna-tillbaka garantiperiod. I stället för vår standard 30 dagars öppet köp, erbjuds upp till 120 dagar (den exakta mängden dagar anges på produktsidan). Detta är föremål för följande:


För returneringsförfrågor som görs inom 30 dagar från leverans:
Vi hämtar varorna kostnadsfritt och alla standard leveransavgifter som tillkommit till din beställning kommer att återbetalas.


Upphämtningen sker från en Service Point eller valfri adress, beroende på vad som är tillgängligt i ditt område.

För returneringsförfrågor som görs efter 30 dagar från leverans:
Om pengarna-tillbaka-garantin utnyttjas efter 30 dagar från leverans (men inom 120 dagar från leverans) måste du returnera varorna till oss. Alternativt kan vi ordna upphämtning mot en avgift, beroende på storleken och vikten av varan. Den ursprungliga leveranskostnaden, förutsatt att det är inom 30 dagar från leverans. Den utökade garantikostnaden du betalat kommer inte återbetalas.


Förpackning av varor som ska returneras

Vänligen behåll originalförpackningen tills du är säker på att du vill behålla varorna, eftersom en extra avgift kommer att begäras om du vill returnera varor utan originalförpackningen efter sju dagar från leverans.

Om du inte har all originalförpackning men vill returnera varor inom pengarna-tillbaka garanti-perioden, måste alla föremål placeras i en kraftig kartong med lämpligt förpackningsmaterial för att skydda och förhindra att artikeln flyttas runt, för att förhindra att varan blir repig eller skadad. Gear4music kan inte ta ansvar för varor som skadas på grund av otillräcklig förpackning och din retur och återbetalning kan vägras om objektet inte är ordentligt förpackat.

Denna utökade garantiservice omfattar inte varor som är skadade under transport – se nedan.


Varor som skadats under transport

Ifall det skulle hända att dina varor skadas under transporten till dig, meddela vänligen oss så snart som möjligt, och senast inom sju dagar efter mottagandet, så kommer vi snabbt ersätta produkten eller erbjuda dig en återbetalning. Naturligtvis hämtar vi den skadade produkten från dig utan kostnad.


Trasiga produkter

Standardgaranti:

Om en vara blir defekt inom de första sex månaderna av ditt ägande, kommer vi hämta varorna och leverera dem tillbaka till dig kostnadsfritt.

Om du har en produkt som blir defekt inom de första 30 dagarna av ditt ägande som vi kommer att hämta varan från en adress som du anger.

Om du har en produkt som blir defekt efter de första 30 dagarna men inom de första sex månaderna av ditt ägande hämtar vi produkten kostnadsfritt från en Service Point eller valfri adress, beroende på vilken service som finns tillgänglig i ditt område. Efter sex månaders ägande tar vi ut en avgift för att täcka våra kostnader för upphämtning och återleverans. Detta gäller både UK och internationella beställningar.


"UK"-utökade garantier:

Om varor blir defekta inom de första två åren av ditt ägande kommer vi hämta varorna och leverera dem till dig kostnadsfritt. Vi kommer att hämta produkten från en lämplig Service Point eller valfri adress, beroende på vilken tjänst som finns tillgänglig i ditt område. Efter två års ägande tar vi ut en avgift för att täcka våra kostnader för upphämtning och återleverans.



Internationella utökade garantier:
För beställningar som levererats utanför Storbritannien, kan villkoren för förlängda garantier variera mellan 1 och 2 år, beroende på landet ifråga, vilket kommer att anges tydligt. Om varorna blivit defekta inom de första 1-2 åren efter leverans kommer vi att samla in dem och leverera tillbaka dem till dig kostnadsfritt. Efter ett eller två års ägande, kommer vi att tillmäpa en liten avgift för att täcka våra direkta kostnader för insamling och sedan skicka tillbaka varan tillbaka till dig.

Avlägsna områden

För kunder i vissa avlägset belägna områden i Storbritannien (t.ex. Isle of Man) kan priset för den utökade garantin vara marginellt högre, på grund av de potentiellt högre transportkostnaderna för upphämtning och återleverans. Du kommer att kunna se detta pris när du anger dina adressuppgifter i kassan.



Vissa produkter är uteslutna från vår 30 dagars "pengarna tillbaka"- garanti

Dessa inkluderar:

  • Programvara
  • CD- och DVD-skivor
  • Hörlurar och "In-ear"-monitorer
  • Öronproppar och öronskydd
  • Mun/Läppvårdspreparat

  • Vi accepterar inte returer på skräddarsydda artiklar som designats att fungera som ett paket, såsom datorsystem byggda enligt kundens personliga specifikationer. Undantag kan endast accepteras i samband med förhandsöverenskommelse med försäljaren, och i dylika fall kan en annuleringsavgift också vid behov tillämpas.

    Vad vi gör när varor returnerats

    När vi får tillbaka varor inspekteras de inom fem dagar, för att säkra oss att du har tagit väl hand om dem under din ägoperiod och att allt som ursprungligen skickats har returnerats.

    Observera att en avgift för retur och senare återförsäljning av varorna kan debiteras om de inte returneras i " 'som nytt' skick" och med lämplig förpackning. Du kan se våra fullständiga regler och villkor här.

    Om du har begärt en återbetalning, kommer detta att behandlas inom tio arbetsdagar från mottagandet av dina varor.

    Om du har begärt en ersättning eller en alternativ artikel, kommer den att skickas så snart som möjligt.