Fullständig Beskrivning
Se Fullständig Beskrivning
Det mest flexibla gränssnittet på marknaden
Fireface UFX III har en mängd kraftfulla anslutningar som möjliggör sömlös ljudprestanda och inspelning. På frontpanelen finns det fyra högkvalitativa XLR/TRS combo-ingångar, två stereohörlursuttag med +19 dBu utgångsnivå, MIDI I/O och en USB 3-port - vilket möjliggör oberoende inspelning av upp till 80 kanaler (med DURec-funktion). På baksidan av enheten finns två optiska ADAT I/O, en AES/EBU I/O, åtta balanserade analoga utgångar med linjenivå (inklusive XLR stereo monitorutgångar), ytterligare en MIDI I/O och ett optiskt MADI gränssnitt (SC ) med 64 dubbelriktade kanaler. En extra Word Clock-anslutning är också tillgänglig via BNC-kontakter för användning som koaxial MADI-ingång eller -utgång.
Utöka ditt system med lätthet
Flaggskeppet Fireface UFX III har omfattande anslutningsmöjligheter för att säkerställa att du kan integrera ditt gränssnitt i vilken inspelning, mixning eller live du kommer att möta. MADI utökar dina analoga kanalmöjligheter och används på baksidan av gränssnittet, vilket gör att du kan ansluta, dirigera och mixa kanaler genom den digitala domänen för mer flexibilitet än någonsin tidigare. Flera externa MADI-enheter kan också anslutas i series .
Fireface UFX III är utrustad med några av RME:s kännetecken för att ytterligare förbättra MADI-flexibiliteten. Till exempel, även i USB 2-läge (som endast stöder upp till 30 kanalers I/O), är MADI I/O fortfarande tillgänglig via RME:s integrerade hårdvarumixer TotalMix FX. Dessutom kan Word Clock I/O (BNC) också konverteras till MADI I/O (koaxial). Enheten erbjuder till och med ett specialiserat "splitläge" som möjliggör samtidig användning av båda MADI I/O - med 32 kanaler på optisk och koaxial för var och en.
Den kompletta blandnings- och övervakningslösningen
Med Fireface UFX III ingår TotalMix FX DSP, som erbjuder omfattande routing- och övervakningsalternativ. TotalMix FX omfattar allt du behöver för att balansera, panorera och skulptera en mix, och kommer med EQ, dynamikbearbetning, reverb och delay, allt med latensfri övervakning i huvudmonitorer eller hörlursutgångar! Allt detta kan analyseras med den medföljande DIGICheck Analyzer, så att du kan mäta data i båda riktningarna i realtid med maximal precision. Idealisk för att hålla ett öga på utgångsnivåer för att undvika klippning eller för att kontrollera din frekvensbalans.
TotalMix Remote är en extern kontroller designad för att hantera hårdvarumixern och effekterna i RME-ljudgränssnitt genom TotalMix FX. Med TotalMix Remote kan användare komma åt och kontrollera hela mixerbordets tillstånd, routing, FX-inställningar, nivåmätare och mer i realtid på både iPad och Windows /Mac-datorer. Oavsett om det är på avstånd eller i närheten låter TotalMix Remote användare enkelt justera och anpassa alla mixer- och FX-inställningar via Ethernet och WiFi.
DC-kopplade uttag
Där andra gränssnitt har AC-kopplade utgångar, används kondensatorer för att filtrera extremt låga frekvenser. Detta kan ha en negativ effekt på utgången för ditt gränssnitt och orsaka oönskade artefakter i underfrekvenserna. Fireface UFX III har designats med DC-kopplade uttag, så att du kan skicka CV- eller gateinformation till DC-aktiverade indataenheter som synthesizers, modulär utrustning eller annan studiohårdvara, allt utan att störa ljudkvaliteten på dina utgångar.
USB-3 klasskompatibel prestanda
Fireface UFX III är utrustad med två distinkta driftlägen för att passa olika behov: drivrutinsbaserad USB 3 och klasskompatibel. Som en allmänt antagen standard som stöds av populära operativsystem som de från Windows, Mac OSX och Linux-distributioner, kräver klasskompatibelt läge inga proprietära drivrutiner och kan identifieras direkt när CC-firmwaren har laddats. Detta ger en sömlös integrationsupplevelse utan att några ytterligare installationer eller nedladdningar krävs.
Fireface UFX III framstår dessutom som RME:s första ljudgränssnitt med fullt USB 3.0-stöd i klasskompatibelt läge. Detta låser upp åtkomst till alla kanaler för förarlös drift på Linux, Mac och till och med iPadOS när den är ansluten till en iPad Pro via USB C. Med inspelnings- och uppspelningsmöjligheter på upp till 94 kanaler via TotalMix FX för iPad och åtkomst på systemnivå, Fireface UFX III ger musiker och producenter oöverträffad flexibilitet och funktionalitet. Välj Fireface UFX III för en problemfri upplevelse och exceptionell prestanda i klasskompatibelt läge.
Direkt USB-inspelning med DURec
Fireface UFC III är integrerat i alla in- och utgångar och gör det möjligt för användaren att spela in direkt på en tumenhet eller hårddisk via den inbyggda frontmonterade USB-porten. Oberoende av din dator driver den interna bearbetningen dataöverföringen för att säkerställa överföringar med högsta hastighet med obefläckad stabilitet för att säkerställa att dina filer inte blir fläckiga. Genom att förvandla ditt gränssnitt till en dedikerad inspelningsenhet är DURec USB-inspelning perfekt för live på scenen eller för inspelning av repetitioner eller jamsessioner.
Funktioner
- 188-kanals, 24-bitars / 192kHz AD/DA-omvandlare
- DURec (direkt USB-inspelning)
- Referensklass digital klockning med SteadyClock FS, ger utmärkt prestanda i alla klocklägen, vilket effektivt eliminerar jitter
- MADI I/O (64 kanaler)
- TotalMix FX har oklanderliga routing- och mixfunktioner för överlägset studio- och live -arbetsflöde och kvalitet
- Inkluderar RME:s Digicheck, ett hemligt vapen för högupplösta ljudmätningar
- Inbyggd DSP
- +48V fantomkraft
- TFT-skärm
- AKM-chips (AK5574 AD / AK4490 DA-omvandlare)
- DC-kopplade analoga utgångar
- Lås tangenter
- Mappa om tangenter
- USB 3-klasskompatibelt läge ger lägsta latens och branschledande stabilitet
Specifikationer
Analog:- AD, linje in 1-8, bak:
- Ingång: 6,3 mm TRS, elektroniskt balanserad
- Signal-brusförhållande (SNR) @ LoGain: 116 dB (AES17), 118 dBA
- Signal-brusförhållande (SNR) @ +4 dBu: 115 dB (AES17), 117 dBA
- Frekvenssvar @ 44,1 kHz, -0,1 dB: 8,9 Hz – 20,4 kHz
- Frekvenssvar @ 96 kHz, -0,5 dB: 4,3 Hz – 45,2 kHz
- Frekvenssvar @ 192 kHz, -1 dB: 3 Hz – 89 kHz
- Filter: Short Delay Sharp, 5 / 5 / 6 delay
- THD @ -1 dBFS: < -120 dB, < 0,0001 %
- THD+N @ -1 dBFS: < -110 dB, < 0,00032 %
- Kanalseparation: > 110 dB
- Maximal ingångsnivå: +19 dBu
- Ingång: 6,3 mm TRS-uttag, elektroniskt balanserad
- Ingångsimpedans @ 1 kHz: 10 kOhm obalanserad, 10,6 kOhm balanserad
- Ingångskänslighet: omkopplingsbar mellan Lo Gain och +4 dBu
- Ingångsnivå för 0 dBFS @ Lo Gain: +19 dBu
- Ingångsnivå för 0 dBFS @ +4 dBu: +13 dBu
- Variabel digital förstärkning: 0 till +12 dB
- Lägsta nivå för 0 dBFS: +1 dBu, -1,2 dBV
- Mikrofon in 9-12, fram:
- Ingång: XLR, elektroniskt balanserad
- Ingångsimpedans @ 1 kHz: 3,4 kOhm
- Signal-brusförhållande (SNR) @ 0 dB förstärkning: 117 dB (AES17), 119,5 dBA
- THD+N @ -1 dBFS, förstärkning 20 dB: < -110 dB, < 0,00032 %
- Frekvenssvar @ 44,1 kHz, -0,1 dB: 10,7 Hz – 20,3 kHz
- Frekvenssvar @ 96 kHz, -0,5 dB: 5,1 Hz – 45,0 kHz
- Frekvenssvar @ 192 kHz, -1 dB: 3,5 Hz – 88 kHz
- EIN @ 60 dB förstärkning, 150 Ohm, A-vägd: -129,8 dBu
- Förstärkningsområde: 75 dB
- Maximal ingångsnivå, förstärkning 0 dB: +18 dBu
- Maximal ingångsnivå, förstärkning 75 dB: -57 dBu
- CLIP LED: 0 dBFS
- SIG LED: -60 dBFS
- Instrument In 9-12, fram:
- Ingång: 6,3 mm TS-jack, obalanserad
- Ingångsimpedans @ 1 kHz: 1 MOhm
- Signal-brusförhållande (SNR): 116 dB (AES17), 118,5 dBA
- Frekvenssvar @ 44,1 kHz, -0,5 dB: 2,4 Hz – 20,0 kHz
- Frekvenssvar @ 96 kHz, -1 dB: 1,6 Hz – 28 kHz
- Frekvenssvar @ 192 kHz, -3 dB: 0,8 Hz – 54 kHz
- THD+N @ -1 dBFS, förstärkning 20 dB: < -107 dB, < 0,00045 %
- Förstärkningsområde: 42 dB
- Maximal ingångsnivå, förstärkning 8 dB: +21 dBu
- Maximal ingångsnivå, förstärkning 50 dB: -21 dBu
- DA Line Out 3-8, bak:
- Utgång: 6,3 mm TRS-jack, servobalanserad
- Signal-brusförhållande (SNR) @ HiGain: 116,5 dB (AES17), 118,5 dBA
- Signal-brusförhållande (SNR) @ +4 dBu: 116 dB (AES17), 118 dBA
- Signal-brusförhållande (SNR) @ -10 dBV: 107 dB (AES17), 109 dBA
- Frekvenssvar @ 44,1 kHz, -0,1 dB: 0 Hz – 20,2 kHz
- Frekvenssvar @ 96 kHz, -0,5 dB: 0 Hz – 44,6 kHz
- Frekvenssvar @ 192 kHz, -1 dB: 0 Hz – 77,5 kHz
- THD+N: < -110 dB, < 0,00032 %
- Kanalseparation: > 110 dB
- Utgångsnivå: omkopplingsbar Hi Gain, +4 dBu, -10 dBV
- Utgångsnivå vid 0 dBFS @ Hi Gain: +19 dBu
- Utgångsnivå vid 0 dBFS @ +4 dBu: +13 dBu
- Utgångsnivå vid 0 dBFS @ -10 dBV: +2 dBV (+4,2 dBu)
- Utgångsimpedans: 75 Ohm
- DA Stereo Monitor Output XLR (1-2):
- Utgång: XLR, balanserad
- Utgångsnivå: omkopplingsbar 24 dBu, Hi Gain, +4 dBu, -10 dBV
- Utgångsnivå vid 0 dBFS @ 24 dBu: +24 dBu
- Utgångsnivå vid 0 dBFS @ Hi Gain: +19 dBu
- Utgångsnivå vid 0 dBFS @ +4 dBu: +13 dBu
- Utgångsnivå vid 0 dBFS @ -10 dBV: +2 dBV (+4,2 dBu)
- Utgångsimpedans: 150 Ohm
- DA Stereo Monitor Output-telefoner (9-12):
- Utgång: 2x 6,3 mm TRS stereojack, obalanserad
- Maximal utgångsnivå vid 0 dBFS, hög: +19 dBu
- Maximal utgångsnivå vid 0 dBFS, Låg: +2 dBV
- Max effekt per kanal @ 32 Ohm belastning, 0,02 % THD: 200 mW (2,5 Vrms, +10 dBu)
- Signal-brusförhållande (SNR) @ Hög: 116,5 dB (AES17), 118,5 dBA
- Signal-brusförhållande (SNR) @ Låg: 115 dB (AES17), 117 dBA
- Utgångsimpedans: 2 Ohm
- MIDI:
- 2 x MIDI I/O via 5-stifts DIN-jack
- Galvaniskt isolerad med optokopplad ingång
- Höghastighetsläge: Jitter och svarstid vanligtvis under 1 ms
- Separata FIFO:er på 128 byte för in- och utmatning
- 2 x MIDI I/O via MADI
- Osynlig överföring via användarbit på kanal 56 (upp till 48 kHz)
- Osynlig överföring via användarbit på kanal 28 (upp till 96 kHz)
- Digital:
- Klockor: Intern, ADAT, AES, SPDIF, ordklocka
- Jitterdämpning: > 50 dB (> 1 Hz)
- Effektiv klockjitterpåverkan på AD- och DA-omvandling: nära noll
- PLL säkerställer noll bortfodral, även vid mer än 100 ns jitter
- Digital Bitclock PLL för problemfri ADAT-drift med varierande hastighet
- Samplingshastigheter som stöds: 28 kHz upp till 200 kHz
Digitala ingångar:- MADI:
- Optisk via FDDI duplex SC-kontakt
- 62,5/125 och 50/125 kompatibla
- Koaxial via BNC (Word Clock-ingång), 75 Ohm
- Högkänsligt ingångssteg (< 0,2 Vpp)
- Accepterar 56-kanals- och 64-kanalsläge, plus 96k Frame
- Standard: upp till 64 kanaler 24 bit 48 kHz
- S/MUX: upp till 32 kanaler 24 bitar 96 kHz
- S/MUX4: upp till 16 kanaler 24 bitar 192 kHz
- Låsområde: 25 kHz – 54 kHz
- Jitterdämpning: > 50 dB (> 1 Hz)
- AES/EBU:
- 1 x XLR, transformatorbalanserad, galvaniskt isolerad, enligt AES3-1992
- Högkänsligt ingångssteg (< 0,3 Vpp)
- SPDIF-kompatibel (IEC 60958)
- Accepterar konsument- och professionellt format
- Låsområde: 27 kHz – 200 kHz
- Jitterdämpning: > 50 dB (> 1 Hz)
- ADAT optisk:
- 2 x TOSLINK, format enligt Alesis specifikation
- Standard: 2 x 8 kanaler 24 bitar, upp till 48 kHz
- Dubbel hastighet (S/MUX): 2 x 4 kanaler 24 bitar 96 kHz
- Quad Speed (S/MUX4): 2 x 2 kanaler 24 bitar 192 kHz
- Bitclock PLL säkerställer perfekt synkronisering även vid drift med varierande hastighet
- Låsområde: 31,5 kHz – 50 kHz
- Jitterdämpning: > 50 dB (> 1 Hz)
- SPDIF optisk (ADAT 2):
- 2 x optisk, enligt IEC 60958
- Accepterar konsument- och professionellt format
- Låsområde: 27 kHz – 200 kHz
- Jitterdämpning: > 50 dB (> 1 Hz)
- Word Clock:
- BNC
- Intern terminering 75 Ohm omkopplingsbar
- Automatisk dubbel-/fyrhastighetsdetektering och intern konvertering till Single Speed
- SteadyClock garanterar superlåg jittersynkronisering även vid drift med varierande hastighet
- Påverkas inte av DC-offset inom nätverket
- Signalanpassningskrets: signaluppdatering genom autocenter och hysteres
- Överspänningsskydd
- Nivåområde: 1,0 Vpp – 5,6 Vpp
- Låsområde: 27 kHz – 200 kHz
- Jitterdämpning: > 50 dB (> 1 Hz)
Digitala utgångar:- MADI:
- Optisk via FDDI duplex SC-kontakt
- 62,5/125 och 50/125 kompatibla
- Koaxial via BNC (Word Clock-ingång), 75 Ohm
- Högkänsligt ingångssteg (< 0,2 Vpp)
- Accepterar 56-kanals- och 64-kanalsläge, plus 96k Frame
- Standard: upp till 64 kanaler 24 bit 48 kHz
- S/MUX: upp till 32 kanaler 24 bitar 96 kHz
- S/MUX4: upp till 16 kanaler 24 bitar 192 kHz
- Låsområde: 25 kHz – 54 kHz
- Jitterdämpning: > 50 dB (> 1 Hz)
- AES/EBU:
- XLR, transformatorbalanserad, galvaniskt isolerad, enligt AES3-1992
- Utgångsnivå Professionell 4,5 Vpp, Konsument 2,6 Vpp
- Format Professional enligt AES3-1992 Tillägg 4
- Format Consumer (SPDIF) enligt IEC 60958
- Enkeltrådsläge, samplingshastighet 28 kHz upp till 200 kHz
- ADAT:
- 2 x TOSLINK, format enligt Alesis specifikation
- Standard: 2 x 8 kanaler 24 bitar, upp till 48 kHz
- Dubbel hastighet (S/MUX): 2 x 4 kanaler 24 bitar 96 kHz
- Quad Speed (S/MUX4): 2 x 2 kanaler 24 bitar 192 kHz
- SPDIF optisk (ADAT 2):
- 2 x optisk, enligt IEC 60958
- Accepterar konsument- och professionellt format
- Låsområde: 27 kHz – 200 kHz
- Jitterdämpning: > 50 dB (> 1 Hz)
- Word Clock:
- BNC
- Max. utspänning: 5 Vpp
- Utspänning @ 75 Ohm avslutning: 4,0 Vpp
- Utgångsimpedans: 10 Ohm
- Frekvensområde: 27 kHz – 200 kHz
Allmän:- Strömförsörjning: Intern switching PSU, 100 - 240 V AC, 36 Watt
- Strömförbrukning vid tomgång: 19 watt
- Typisk strömförbrukning: 22-25 Watt
- Mått inklusive racköron (BxHxD): 483 x 44 x 210 mm (19" x 1,73" x 8,5")
- Mått utan racköron (BxHxD): 440 x 44 x 210 mm (17,3" x 1,73" x 8,3")
- Totalt djup: 240 mm (9,4")
- Vikt: 3 kg (6,6 lbs)
- Temperaturområde: +5° upp till +50° Celsius (41°F upp till 122°F)
- Relativ luftfuktighet: < 75 %, ej kondenserande
- Produktkod: UFX-III