Du kan köpa från Gear4music med fullständigt förtroende och sinnesro eftersom alla köp levereras med 30 dagars pengarna tillbaka -garanti och minst 5 års garanti som standard.
Ytterligare skydd finns tillgängligt mot en liten avgift vid köpet, vilket ger dig upp till 180 dagars pengarna tillbaka -garanti och upp till 10 års utökad garanti.
Det är enkelt att skicka tillbaka något via vårt online returcenter. Kom igång här:
Denna tabell ger en översikt om dina lagstadgade konsumenträttigheter jämfört med vår standardreturpolitik och valfria utökade ångerrätt och garanti.
Storbritannien& EU / EES | EU Standard | Gear4music Standard | Gear4music Valfri | Gear4music Digitala Produkter |
Återbetalning inom: | 14 dagar | 30 dagar | Upp till 180 dagar | 14 dagar (förutsatt att licensnyckeln inte använts för att aktivera produkten |
Standard leveranskostnader återbetalas? | Ja, upp till 30 dagar | Ja, upp till 30 dagar | Ja, upp till 30 dagar | Ej tillämpligt |
Expressleverans återbetalas? | Endast standardkostnader | Endast standardkostnader | Endast standardkostnader | Ej tillämpligt |
Gratis upphämtning vid tillfälle av avbokning | Nej | Nej | Nej | Ej tillämpligt |
Retur om vara defekt eller skadad | Gratis | Gratis upphämtning inom 180 dagar | Gratis upphämtning inom 2 år eller som angett på produktsidan | Inom 14 dagar |
Retur om varan mottas skadad | Gratis | Gratis upphämtning inom 14 dagar | Gratis upphämtning inom 14 dagar | Ej tillämpligt |
Retur om fel vara mottas | Gratis | Gratis upphämtning inom 14 dagar | Gratis upphämtning inom 14 dagar | Inom 14 dagar (förutsatt att licensnyckeln inte använts för att aktivera produkten) |
Utökade garantien återbetalas om den använts? | Ej tillämpligt | Ej tillämpligt | Nej | Ej tillämpligt |
För ytterligare information om dina lagstadgade rättigheter eller ångerrätt/rätt att häva köp, vänligen bläddra ned till slutet av denna informationssida.
Insamlingsavgifter
I scenarier där insamlingen inte är gratis (som markeras i tabellen ovan) kan vi ordna att samla in objektet från dig till en subventionerad avgift. Denna avgift varierar beroende på produkt och visas på varje produktsida inom den angivna garanti och pengarna tillbaka informationen.
Till exempel för en brittisk kund skulle en typisk kostnad för insamling av produkter på upp till 30 kg med en längd av högst 1 meter vara 37,99, men kan vara mer för tyngre, skrymmande produkter eller internationell insamling.
Returkostnaden dras av från din återbetalning.
Du kan också ordna att skicka tillbaka produkten på din bekostnad. Om du gör detta rekommenderar vi starkt att du tar portobevis för att visa att du har returnerat dina varor. Alla varor måste returneras utan försening och inte senare än 14 dagar från inställningen.
Förpackning av returer
Behåll all originalpaketering tills du är säker på att du vill behålla varorna, eftersom ett avdrag kommer göras från din återbetalning likgiltig med minskning i butiksvärde på produkter utan orginalförpackning om du returnerar varorna inom 30 dagar från leverans utan originalförpackning.
Om du inte har alla original yttre post förpackningsmaterial men vill returnera varor inom återbetalningsgarantiperioden måste alla föremål placeras i en robust kartong med lämpligt förpackningsmaterial för att stoppa föremålens rörelse och för att skydda dem från repor och skada. Gear4music kan inte ta ansvar för något som skadats på grund av otillräcklig förpackning, och din retur och återbetalning kan vägras eller din återbetalning reduceras av det minskade värdet på varorna som resultat av felaktig förpackning av varorna.
Om du är osäker elller har frågor om passande förpackning, kontakta vår kundservice.
Smart och ansluten enhet
Om du returnerar en smart eller ansluten enhet, se till att du har kopplat bort enheten från ditt hem- eller företagsnätverk och raderat eller "avlänkat" dina personliga konton, t.ex. Google, Spotify eller Amazon Alexa. Om din enhet har en datalagringsfunktion, se till att du tar bort all privat data innan du returnerar artikeln. Vårt kundserviceteam hjälper dig gärna med förberedelserna för returen eller pratar dig genom fabriksåterställningsprocessen.
Digitala föremål
För beställningar som har laddats ner som programvara och plugins. När artiklar har levererats med en licensnyckel, om du vill avbryta en beställning i enlighet med dina lagstadgade rättigheter eller enligt vår pengarna-tillbaka-garanti, får den medföljande licensnyckeln inte ha använts för att aktivera programvaran.
För att returnera en produkt enligt våra standard eller utökade Money Back Garantisystem, se till att produkten är:
I "som nytt" skick, vilket betyder att det inte har hanterats utöver vad som är nödvändigt för att fastställa varornas natur, egenskaper och funktion, särskilt om det går utöver den typ av hantering som rimligen kan tillåtas i en butik
Väl förpackad och i originalförpackningen
Våra garantier kommer utöver dina lagstadgade rättigheter. För mer information om dina lagstadgade rättigheter, se nedan.
30 dagars pengarna tillbaka-garanti
30 dagar efter leveransen för att berätta för oss att du har ändrat dig
Välj en annan artikel eller be om återbetalning
Återbetalningar täcker leveransavgifterna för Standard- eller Saver-tjänster, men utesluter alla förbättringar som installation, två-personers leverans, tidsbestämda och lördagstjänster
Utökad pengarna tillbaka-garanti, upp till 180 dagar
Du kan valfritt förlänga pengarna-tillbaka-garanti upp till 180 dagar för en liten avgift vid försäljningsstället, vilket inkluderar upp till 10 års utökad garanti.
Mer information om utökade garantier finns här.
Inom 180 dagar efter leveransen kan du berätta för oss att du har ändrat dig, avbryta avtalet och antingen välja en annan produkt eller be om återbetalning.
Det kommer att finnas en liten avgift för insamling, baserat på beställningens storlek och vikt (se avsnitt om insamlingsavgifter)
Återbetalningar inom 30 dagar efter leveransen täcker leveransavgifterna för Standard- eller Saver-tjänster, men utesluter alla förbättringar som installation, två-personers leverans, tidsbestämda och lördagstjänster
Behörighet för pengarna-tillbaka-garanti
Viktigt: Av hygien- och programvarulicenseringsskäl är vissa artiklar endast berättigade till vår pengarna-tillbaka-garanti om de returneras till oss oanvända och förseglade i originalförpackningen med all programvara som fortfarande är "oregistrerad" Detaljer om undantag visas med produktbeskrivningarna.
I-örat monitorer och hörlurar i örat
Öronproppar och öronskydd
Rörblad och munstycken för träblåsinstrument och mässingsinstrument
Mun- och läppvårdsprodukter
CD-skivor, DVD-skivor och programvara
Vi kan inte acceptera returneringar av specialanpassade icke-felaktiga artiklar som är utformade för att fungera tillsammans som ett unikt paket, till exempel datorsystem byggda enligt kundens specifikationer.
Dina lagstadgade rättigheter för dessa artiklar är begränsade eftersom konstruktionen redan har slutför innan varorna skickats, därför har dina rättigheter att avbeställa bedömts förlorade under inställningspreioden eftersom servicen förses till fullo innan de 14 dagarna utgått.
Undantag kan bara vara möjliga med vårt förhandsavtal och kan bli föremål för en avboknings- och omfördelningsavgift på minst 25%, förutsatt att varorna är i originallager. Alla tillbaka träblåsinstrument och mässingsinstrument har en saneringsavgift på 5 pund.
Om ditt objekt inte uppför sig som förväntat, berätta för oss så snart som möjligt så att vi kan lösa problemet.
Inom de första 6 månaderna efter ditt ägande samlar vi in varorna och levererar dem tillbaka till dig kostnadsfritt.
Standardgaranti
Efter de första sex månaderna, men inom två år efter ägandet, är du ansvarig för kostnaden för att returnera varan till oss och kostnaden för att leverera dem tillbaka till dig. Vi kan ersätta rimliga returkostnader om du kan ge oberoende bevis på att felet kan hänföras till oss eller tillverkaren.
Förlängd garanti
Den kostnadsfria insamlings- och returperioden anges på varje produktsida och är normalt 2 år. Efter denna tid är du ansvarig för kostnaden för att returnera produkten till oss och kostnaden för att leverera dem till dig. Vi kan ersätta rimliga returkostnader om du kan ge oberoende bevis på att felet kan hänföras till oss eller tillverkaren.
Vi gör allt för att försäkra att din beställning når dig i perfekt skick. Om varan är skadad när du får den, berätta för oss så snart som möjligt så att vi kan lösa problemet.
Om möjligt, vänligen inkludera ett fotografi av alla skador som orsakats på föremålet och/eller förpackningen under transport eftersom det hjälper oss att ta upp saken med vår kurir.
Observera att vi endast kan ta ansvar för varans skick innan leverans till dig. Eventuella skador på väg till dig är vårt ansvar, men om något händer efter att det har levererats till dig, din dedikerade säkra plats eller din nominerade granne, är det ditt ansvar, och vi kan inte ta något ansvar för skadan.
Standard och utökade garantier
Om du meddelar oss inom 14 dagar från leverans av beställningen, hämtar vi den skadade produkten gratis från dig och ersätter varan snabbt eller ger dig återbetalning. Efter 14 dagar kommer en liten avgift att hämtas.
Vi gör allt för att se till att rätt föremål når dig. Om det finns något du inte förväntar dig i din leverans, berätta för oss så snart som möjligt så att vi kan lösa problemet.
Om möjligt, vänligen inkludera information om det felaktiga eller inkorrekt beskrivet föremålet du har fått.
När du returnerar föremålet för användning, se till att du lämnar originalet inre och yttre förpackningen intakt och bara förseglar paketet varan kom i. Om du är osäker eller har frågor om passande förpackning, kontakta vårt kundservice-team info@gear4music.com eller 08-124 103 60.
Standard- och utökade garantier
Om du meddelar oss inom 14 dagar efter leverans av beställningen, samlar vi in den felaktigt levererade produkten från dig utan kostnad och ersätter varan snabbt eller ger dig återbetalning. Efter 14 dagar kommer en liten avgift att hämtas.
Observera: du har ett ansvar för att returnera felaktig produkt eller något objekt som av misstag har levererats till dig utan beställning eller betalning. Om du inte returnerar det kommer vi att debitera dig hela kostnaden för artikeln.
Du har upp till 30 dagar från att ha fått din beställning för att avbryta den. Alla varor måste returneras utan fördröjning och inte senare än 14 dagar efter inställningsdagen.
Om du vill avbryta din beställning kan du kopiera och klistra in nedan i ett e-postmeddelande, fylla i nödvändig information och skicka det hit.
För mer information om dina lagstadgade rättigheter, se nedan.
******************
Till: Gear4music Limited, Kettlestring Lane, York, YO30 4XF, United Kingdom
Jag/Vi meddelar härmed att jag/vi säger upp mitt/vårt avtal om försäljning av följande varor.
Från beställning
Beställt på:
Ditt namn,
Din adress,
Datum
******************Vi inspekterar återlämnade varor för att säkerställa att du har tagit skälig hand om dem under din besittning, och allt som vi ursprungligen skickade till dig har återlämnats.
Observera att om varor inte tas emot i nyskick och med lämplig förpackning, kan en reduktion från din återbetalning tillämpas. Om vi får varor som inte har använts ordentligt, kommer vi att minska ditt återbetalning ett belopp som återspeglar minskningen av värdet på varorna på grund av din felaktig hantering.
Om du har begärt återbetalning kommer detta att behandlas inom några dagar efter att vi har mottagit dina varor och bekräftat att de återlämnas i enlighet med vår policy.
Konsumentavtalsreglerna 2013
1. Kontraktet bildas vid den tidpunkt då du får din leverans.
2. Du har den lagliga rätten att säga upp kontraktet under en begränsad tid utan att ange någon anledning men vi välkomnar din feedback eftersom det hjälper oss att förbättra vår service.
3. Din rätt att avbryta slutar 14 kalenderdagar dagen efter:
a) dagen då du får din beställning, eller
b) dagen då du får den sista av din beställning när den levereras i avbetalningar
4. För att avboka måste du informera oss om dina önskemål antingen per post eller i e-post. Du kan använda det bifogade avbrytningsformuläret (KLICKA HÄR) men du måste inte.
5. För att uppfylla den 14 dagars avbokning deadlinen, anses e-postmeddelanden komma när de skickas och brev när de postas. Du behöver inte returnera de faktiska varorna före detta datum. Se punkt 13 nedan om när varor måste returneras till oss.
6. För att kunna visa att du har berättat för oss att du vill avbryta i tid, rekommenderar vi att du behåller alla e-postmeddelanden som skickas till oss, behåller en kopia av alla brev och ber postkontoret om bevis på att du har skickat det.
7. För att avbryta ett "Distansförsäljningsavtal" och för andra frågor, kontakta oss på:
Gear4music Limited, Kettlestring Lane, Clifton Moor, York. YO30 4XF
0330 365 4444
8. Om du avbryter detta kontrakt återbetalar vi hela köppriset plus standard kostnad för leverans. Observera eventuella extra kostnader för förbättrad leverans som du har valt kommer inte att återbetalas, t.ex. installation, tvåmansleverans, tidsinställd och lördagleverans.
9. Vi kan göra avdrag från din återbetalning där varor har värderats för att du har hanterat dem på ett sätt som går utöver det som rimligen kan tillåtas i en butik för att fastställa deras art, egenskaper och funktion.
10. Vi kommer att göra återbetalningar utan onödigt försening och senast:
(a) 14 dagar efter dagen får vi tillbaka alla levererade varor från dig, eller
(b) (om tidigare) 14 dagar efter den dag du lämnade bevis för att du har returnerat varorna eller
(c) Om varorna ännu inte har skickats till dig, 14 dagar efter dagen då vi informerades om ditt beslut att säga upp detta kontrakt.
11. Vi kan hålla tillbaka återbetalningen tills vi har fått tillbaka varorna eller om du har lagt fram bevis för att du har skickat tillbaka varorna, beroende på vad som är tidigast.
12. Vi kommer att göra återbetalningen med samma betalningsmedel som du använde för det första köpet, såvida du inte uttryckligen har kommit överens om något annat, oavsett kommer du inte ådra dig några avgifter som en följd av återbetalningen.
13. Du ska skicka tillbaka varorna eller överlämna dem till oss utan onödigt försening och under alla omständigheter senast 14 dagar från den dag då du meddelar din avbokning från detta kontrakt till oss. Tidsfristen uppfylls om du skickar tillbaka varorna innan perioden på 14 dagar har gått ut. [return]
14. Se till att returnerade varor förpackas på lämpligt sätt med antingen originalförpackningen eller med ett liknande, lämpligt alternativ.
15. Vi har en lagstadgad skyldighet att förse dig med varor som är i överensstämmelse med det avtal som är beskrivet, av rimligt tillfredsställande kvalitet och rimligt hållbart.
Konsumenträtten 2015
1. Då varor är inkorrekta eller har beskrivits felaktigt har du en kortvarig rätt att avvisa dem för full återbetalning eller be oss om att reparera eller ersätta varor om du föredrar det.
2. Om felet ligger i nedladdad eller installerad programvara kan du bara be oss reparera eller ersätta det digitala innehållet.
3. När du begär en reparation eller utbyte måste du tillåta oss en rimlig tid att göra det och får inte ändra dig och välja ett av alternativen.
4. Rätten att avslå förloras efter 30 kalenderdagar som börjar dagen efter att du mottagit varorna.
5. Om du begär en reparation eller utbyte under de första 30 dagarna, stannar "30-dagsklockan" och återupptas när du har fått dina reparerade varor eller utbyte. Du har återstoden av 30 dagar (med minst 7 dagar) för att avvisa dem för full återbetalning om de fortfarande inte är tillfredsställande.
6. Efter 30 dagar är dina rättigheter att be oss om en gratis reparation eller utbyte.
7. Du kan inte kräver att vi reparerar eller byter ut om det är omöjligt eller oproportionerligt dyrt för oss jämfört med alternativet.
8. Du behöver inte acceptera en reparation eller utbyte när det orsakar betydande besvär för dig jämfört med alternativet.
9. Om varorna förblir felaktiga efter reparation kan du behålla dem och få en andel av priset, eller så kan du avvisa dem. Om varor avvisas mer än 6 månader efter leveransen, kan ett avdrag göras för användningen du har haft av dem.
10. Om programvaran fortfarande är fel kan du bara begära en prisminskning.
11. Återbetalning kommer att göras inom 14 dagar efter ening om att varen är felaktig med samma betalningsmetod som användes vid beställningen.
Europeiska kommissionen har inrättat en konsument online-tvistlösningsplattform (ODR) som gör det möjligt för konsumenter som har ett klagomål om en produkt eller tjänst köpt online att lämna in klagomål via ett online-klagomålformulär till en näringsidkare som är baserad i en annan EU-medlemsstat. För detaljer om denna plattform besök http://ec.europa.eu/consumers/odr/