Webbläsare som inte stöds
Den webbläsare som du använder för närvarande stöds inte längre, och som sådan kanske funktionerna på denna webbplats inte fungerar som förväntat. Vi rekommenderar att du uppdaterar till en webbläsare som för närvarande stöds (som Chrome, Edge eller Firefox) för att förbättra din säkerhet, hastighet och övergripande upplevelse.
Centrala funktioner
Denna produktbeskrivning har översatts från engelska - Se den ursprungliga versionen här
Av 1957 utvecklas Gibson Les Paul modell elgitarr hade redan genomgått flera viktiga ändringar som skulle förbli som utgör grunden för den stämningsladdade gitarr känd runt om i världen idag som Gibson Les Paul Standard. Men medan tillägg av nya Tune-o-matic bridge och stopbar slutartikel ett år tidigare hade betydligt bättre övergripande funktionaliteten i Les Paul, ingenting skulle jämföra med tillägg av Gibsons banbrytande humbucking pickup 1957.
Artikelnummer: 12510
"Ett riktigt magnifikt instrument med sin natural mahogany rygg och hals, medan toppen är i glänsande gold med kontrasterande ivory ." - Originalreklam från Gibson, cirka 1955
Klicka på länken nedan för att ladda ner en MP3-demo av Gibson Les Paul 1957 Goldtop VOS
År 1957 hade Gibsons utvecklande Les Paul-modellgitarr redan genomgått flera viktiga modifieringar som skulle förbli grunden till den ikoniska versionen som i dag kallas Les Paul Standard. Men medan tillägget av den nya Tune-o-matic-Stall och stoppstången ett år tidigare hade förbättrat Les Pauls övergripande funktionalitet, skulle inget jämföras med tillägget av Gibsons banbrytande humbucking-pickup 1957.
Under ledning av den legendariska Gibson- President Ted McCarty började Gibson-ingenjören Seth Lover arbeta på en tonkrets med brumreducerande kapacitet någon gång 1954 och ansökte om ett amerikanskt designpatent, därav namnet Patent Applied For, eller PAF den 22 juni 1955. I början av 1957 hade den vanliga dubbelspolversionen av humbucker pickupen börjat dyka upp på Gibson ES-175s och ES-350Ts, och så småningom på Les Paul Model Goldtops samma år.
Kropp
Bortsett från pickuperna förblev de grundläggande specifikationerna för dessa 1957 Les Paul Model Goldtops desamma. Det fanns dock flera mindre kosmetiska variationer som gjorde 1957-versionen betydelsefull i utvecklingen av Les Paul, varav den mest anmärkningsvärda var placeringen av den inlagda, pärlklippta Gibson-logotypen, som flyttades närmare överkanten huvudet. Dessutom skulle 1957 vara det sista hela produktionsåret för en Gibson-modell med en Goldtop finish. Den populära färgen skulle inte pryda en annan Gibson-gitarr förrän 1968.
Nästan perfekt rekreation
Dagens Les Paul Goldtop från 1957 från Gibson Custom Shop är en nästan perfekt rekreation av originalinstrumentet i all sin original glans och historiska prägel. Kroppen har Gibsons traditionella handskurna lönntopp och solid, viktfri mahognykropp. Huvudstången är gjord av Holly-fanér, i motsats till fiber, precis som 1957, och tulpanmotorerna i vintagestil är monterade i en rak linje, också som de var på originalet. Halsen är gjord av en solid bit mahogny och fäst vid kroppen med en långhalsad tapp - en av Les Pauls mer utmärkande egenskaper på 1950-talet. Halsen är toppad av en 22-band greppbräda av rosenträ utrustad med akryl trapezinlägg som matchar originalets färgstorlek. Naturligtvis levererar två av Gibsons legendariska Burstbucker-pickuper alla subtila variationer av äkta, klassisk humbucker ton genom att använda historiskt "oöverträffade" spollindningar och Alnico II-magneter. Gitarrerna Antique Gold finish matchar också nyansen på den original modellen, vilket ger denna Custom Shop-modell det exakta och tydliga utseendet på denna traditionella Les Paul. Andra historiska möten inkluderar CTS-potentiometrar, humlbikondensatorer, rullade krämfärgade greppbrädor, enskikts tunn bindning runt kroppen och period-korrekt växel- och jackplatta. Les Paul Goldtop 1957 kommer i VOS-yta och levereras med standard Gibson Custom-fodral, specialvårdssats och äkthetsintyg.
Kända spelare
Les Paul Goldtop 1957 var också den modell som kändes av Duane Allman under de formande åren av Allman Stallthers Band och hans tidiga sessionarbete, inklusive hans arbete med Eric Clapton (Layla sessioner), Allman Stallthers Bands legendariska Fillmore-inspelningar, liksom som deras första två album är det ett verk av många som anses vara en av de viktigaste i rock and roll-historien
Nitrocellulose Finish
Att applicera en nitrocellulosafärg på vilken Gibson-gitarr som helst är ett av de mest arbetskrävande elementen i gitarrtillverkningsprocessen. En korrekt applicerad nitrofinish kräver omfattande arbetstimmar, flera jämnt applicerade lager och en orimlig mängd torktid. Men detta faktum har aldrig lett Gibson till att förändra den här testade metoden, som använts sedan den första Gibson-gitarren svetsades med lacquer 1894. Varför Till att börja med torkar en nitrofinish till en mycket tunnare päls än en polyuretanfinish, vilket betyder det finns mindre störningar i instrumentets naturliga vibrationer, vilket möjliggör en renare ton. En nitrofinish är också en mjukare yta, vilket gör den lätt att reparera. Du kan röra upp en rep eller ding på en nitro-finish, men du kan inte göra detsamma på en poly-finish. Dessutom är en nitrofinish mycket porös och blir tunnare med tiden. Det tätar inte trä i ett lufttätt skal som en poly finish gör det och låter träet andas och åldras ordentligt.
Alla gitarrer i VOS- series (Vintage Original Spec) använder en egen process som innehåller unika steg för färgning, våtslipning och handslipning; därefter speglar gitarrerna hur en välskött 40-årig gitarr utseende. Resultatet är en anmärkningsvärd patina som kommer att glädja även den mest diskriminerande entusiasten.