Webbläsare som inte stöds
Den webbläsare som du använder för närvarande stöds inte längre, och som sådan kanske funktionerna på denna webbplats inte fungerar som förväntat. Vi rekommenderar att du uppdaterar till en webbläsare som för närvarande stöds (som Chrome, Edge eller Firefox) för att förbättra din säkerhet, hastighet och övergripande upplevelse.
Centrala funktioner
Denna produktbeskrivning har översatts från engelska - Se den ursprungliga versionen här
Doepfer A-106-1 X-Treme-filtret är en autentisk återskapande av ett filter i MS20-stil som levererar exakta ljudegenskaper med extra flexibilitet. Även om A-106-1 levererar samma ton, är den inte byggd identisk, vilket gör att Doepfer kan lägga till fler funktioner och alternativ. Ursprungligen designad med ett 12dB lågpass och 6dB högpass, är A-106-1 konstruerad med två filter som fungerar som både hög- och lågpass samtidigt, vilket gör att två ljudströmmar kan användas samtidigt. Ljudingångar för både låg- och högpass har var och en individuell nivåkontroll med normala ingångar, så att du kan köra en ljudkälla genom båda filtren tillsammans för ett brett utbud av filteralternativ.
Utöver vad som var möjligt i den ursprungliga designen används en polariserad högpassingång och erbjuder möjligheten att mata varje ingång med olika polaritetskällor, vilket öppnar upp för notch- och bandpassfiltreringsmöjligheter. A-106-1 X-Treme-filtret är ett sant måste för alla live Eurorack-ljuddesigners och artister, och har alla verktyg du behöver för att uttrycka din kreativitet, och lägger till signature av vintage -kritande filtrering till dina spår.
Artikelnummer: 220476
Med två oberoende ingångar för både lågpass- och högpassfiltrering ger A-106-1 dig fullständig kontroll över de ljud du behöver för dina produktioner, musik eller live .
Ett enkelt lågpass kan uppnås genom att mata lågpassingången med högpassnivån inställd på noll. Idealisk för att skapa dundrande low-end som lägger vikt till tunna klingande ledningar eller pads samt filtrering av extreme toppar för att hjälpa till att sitta i din mix utan att låta hårt eller frät.
Ett enkelt högpass är möjligt genom att mata din ljudsignal till antingen lågpass- eller högpassingången (normaliserade ingångar gör att du kan använda båda och signalen kommer att passera genom båda) och kontrollera nivån på högpasset. Att använda ett högpass är idealiskt för live, vilket gör att du kan filtrera bort energin från spåret eller instrumentet för en uppbyggnad innan en droppe. Alternativt kan den användas för att passa tunga sågsyntar i en hektisk blandning genom att ta bort överflödiga låga delar.
Går långt utöver vad som var möjligt på den ursprungliga hårdvara som A-106-1 emulerar, du kan till och med skapa notch- och bandpassfilter. Designad med polaritetsomvänd högpassingång om båda nivåerna av filtrering matchas med identiska polariteter och med liten eller ingen distorsion kan du uppnå ett unikt notch-filterljud. Ett notch-filter är utmärkt att använda i studion när du vill eliminera ett smalt problematiskt frekvensområde för att städa upp ditt ljud, vilket får det att låta mer professionellt och polerat.
Conversley, matcha dina nivåinställningar och skicka olika polaritetssignaler mellan dina låg- och högpassfilter, kan du skapa ett bandpassfilter. Används främst för kreativ effekt, ett bandpassfilter kan skapa liknande ljud som en "bullhorn" eller "megafon", varvid du bara tillåter vissa frekvenser i ett valt område att passera. Idealisk för att skapa dynamisk ljuddesign och spännande förändringar i klangfärg till dina live, ett bandpass kan användas för att finslipa ett frekvensområde och skjuta detta till förgrunden, vilket låter dina ljud skära igenom täta mixar med många andra instrument .
Som du har börjat förvänta dig av Doepfer tar A-106-1 den ursprungliga MS20-stilens filterdesign och kör med den. I originaldesignen är utgångsnivån begränsad till +/- 0,7V via två antiparallella dioder över utgångsresonansen. Doepfer har tagit bort dessa dioder och ersatt dem istället med två vridreglage som heter CL+ och CL-. Med dessa kontroller kan du justera utgångsbeteendet för begränsningskretsarna, så att du kan skapa asymmetrisk begränsning för en helt unik ton. De känsliga ljudingångsnivåerna är idealiska för att driva ditt ljud till en grym overdrive karaktär där radikala knasande ljud kommer att höras i hela filtret med förstärkta ljudsignaler och förstärkta CL+ och CL-kontroller.
Det final tillägget till denna mycket flexibla och kraftfulla enhet är insatsen. Denna ingång låter dig placera andra signaler från externa källor i resonansåterkopplingskretsen. Nu har du tillgång till spänningsstyrd resonans från en VCA eller prova dig fram med att experimentera med att infoga modulering eller tidsbaserade effekter i ditt ljud för en ljuddesign som inte är den här världen.